Aku tujukan video ini khas buat murid-muridku yang akan menghadapi PSR nanti

MENGEJA PERKATAAN DENGAN BETUL

Saturday 1 June 2013

Kerana manisnya Dakwah

Telah diceritakan pada suatu masa dahulu, di satu tempat yang jauh terdapat seekor Rubah yang tinggal di tepi sungai. Hampir setiap minggu Rubah akan berjalan merentasi sungai, merentasi jambatan yang panjang untuk pergi mendapatkan sebuah Apple yang letaknya di atas sebuah bukit yang tinggi. Perjalanan untuk menaiki bukit itu bukanlah satu perjalanan yang mudah, perjalanan yang memerlukan keazaman yang tinggi, merentasi banyak halangan yang berliku. Perjalanan yang memerlukan persediaan, bekalan untuk melalui perjalanan yang panjang.


Tanpa disedari, hampir setiap minggu seekor rusa akan melihat gelagat Sang Rubah. Pada mulanya Sang Rusa hanya mengabaikan sahaja Rubah, tetapi kerana hamper setiap minggu akan muncul juga Rubah maka gelagat Rubah telah menarik perhatian Rusa. Setelah disiasat, Rusa mendapati yang tujuan Rubah memanjat bukit itu adalah untuk mendapatkan sebiji Apple yang letaknya di atas sebuah bukit.


“Ini rupanya kerja Rubah, tujuannya untuk memetik Apple yang terdapat tinggi di atas sebuah bukit, aku pun nak rasalah” Rusa bermonolog sendirian.


Keinginan Rusa yang kuat mendorong Rusa memanjat bukit untuk memakan Apple dari pokok yang sama. Perjalanan Rusa tidak mudah kerana terpaksa melalui halangan, merentas arus sungai yang deras, melalui jambatan gantung untuk pergi ke pokok yang dituju, setelah penat merentas hutan, tibalah Rusa ke bawah pokok Apple tersebut. Sebaik sahaja Rusa mahu mengambil Apple tersebut, didapati ketinggiannya tidak mencukupi untuk mengambil Apple itu, Rusa mencuba dan terus mencuba dan akhirnya berputus asa kerana penat.


“Buat penat sahaja aku datang sini, dah la tak dapat makan Apple, nak ke sini pun susah, aku pun bukan tau panjat pokok” 


Rusa meninggalkan Apple itu begitu sahaja. Walaupun belum rasa tapi Rusa tahu yang Apple itu memang tidak sedap.


Selang beberapa hari kemudian, seperti biasa ketika Rubah hendak memanjat bukit yang terdapat didalamnya pokok Apple, Rusa telah bertanya khabar kepada Rubah,


“hai Sang Rubah, apa yang engkau nak lakukan?” Rusa bertanya walaupun dia sudah tahu akan jawapannya.


“Aku nak memanjat bukit ini untuk memakan buah Apple yang terdapat di puncak bukit ini, sedap Apple tu” Balas Rubah.


“Owh pokok Apple yang di atas bukit itu ke? Tapi perjalanan nak ke sana bukan mudah, kena melalui arus sungai, melalui tebing yang curam dan banyak lagi cabaran yang bakal dilalui, sedap sangat ke Apple di atas bukit itu, ada beza ke dengan Apple yang di bawah ini?”Tanya Rusa.


“Walaupun perjalanan untuk mendapatkan Apple itu jauh dan panjang, tetapi engkau akan rasa kemanisan Apple itu jika engkau memakannya” balas Rubah


“Taknaklah, kalau dah namanya Apple tu, sama sahaja dengan Apple di sini pun, Rusa pun berlalu meninggalkan Rubah”


Rubah meneruskan perjalanan untuk memetik buah Apple.


“Engkau tidak akan faham Rusa kerana engkau belum pernah merasa lagi betapa manisnya Apple itu”


Kerana manisnya Apple, Rubah sanggup mengharungi perjalanan yang panjang semata-mata untuk memakan Apple. Kesabaran dan kecekalan amat perlu untuk hanya memakan sebuah Apple yang terdapat di atas bukit yang tinggi.


Rusa pula tidak pernah merasa Apple yang terdapat di atas bukit, masakan pula dia boleh mengatakan yang Apple itu tidak sedap sedangkan dia tidak pernah menikmatinya, bahkan pula menjamahnya.


Begitu juga dakwah, jika tidak kerana manisnya, masakan ada yang sanggup berkorban kerananya, malahan mati kerananya. Berhabis duit, memerah segala yang ada hanya untuk memastikan tertegaknya Islam, untuk berdakwah, ya, kerana manisnya dakwah.


Lihat para sahabat, kalau tidak mahu lihatlah sekeliling, lihat kepada mereka yang berdakwah.


Jangan jadi seperti Rusa, belum rasa dikatanya tidak manis.






- T A M A T -

No comments:

Post a Comment